COLLECTIONS

COUTURE AUTUMN/WINTER 2024-25

[UNVEIL]
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[Designer’s statement]

Following on from our previous season, this latest collection took its initial inspiration from my experiences designing stage costumes for Idomeneo, an opera written by Mozart that explores war and relationships in ancient Greece. The story, which takes place on the island of Crete in the Mediterranean Sea, is told using a stage design that incorporates an abundance of red ropes.

The scenes of armored figures, entangled in red ropes representing the sea, seemed to hint at multiple meanings, bringing me face to face with the unchanging nature of the human condition as it has stood from ancient times to the modern day.

The steel armor from the original opera is represented in this collection by delicate and fragile ceramics, used in dresses that create sound through the movement of the body, almost like a primitive musical instrument. The resulting pieces resemble a sort of armor that lacks any usefulness in combat. I also chose to include tailored suits as a modern callback to armor, superimposing our own age onto that of the ancient Greeks of over 5,000 years ago.

As if losing their original function, the suits crumble, drape, and turn inside out, transforming into ornaments for the body. From within, a lining of delicate, hand-knitted red thread begins to emerge. Red, the color that flows through each of our veins, looms forth from the black suits. My intention was to turn the very state of being clothed into something that exposes the individual even more than wearing no clothing at all. During combat, the most important feature of an item worn on the body is its functionality, which is as true now as it was in ancient times.

Functionality also serves as an important factor in evaluating the design of a given garment in the mass production-based apparel industry. By removing the garments’ functionality and making them purely decorative—inverting the original meaning of clothing—I sought to express my resistance to this trend.

Yuima Nakazato

[デザイナーステートメント]

前シーズンに続き、古代ギリシャ時代における戦争とそこにある人間模様を表現する、モーツァルト原作のオペラ「イドメネオ」の舞台衣装をデザインしたことを、改めてコレクション制作の出発点とした。地中海に囲まれたクレタ島を舞台とした物語を、赤いロープを張り巡らせた舞台美術が表現する。

鎧を着た人々がその海を表す赤い紐にまみれ絡まるその姿は、古代も現代も変わらず営まれる人間の有り様を突きつけられるようで、様々な意味を想起させた。

鋼で作られる鎧を、繊細で壊れやすい陶器で表し、プリミティブな楽器のように身体の動きによりドレスが音を奏でるように設計し、戦うための機能が欠落した鎧を表現した。古代ギリシャ時代から5000年の時を経た現代を重ね合わせるため、鎧と呼応する現代の衣服として私はテーラードスーツを選んだ。

本来の機能を失うように、崩れ落ち、ぶら下がり、裏返された状態で体の上で装飾と化し、そして、内側からは繊細な赤い糸を手編みした裏地が現れる。体内を流れる人類共通の色である赤色が黒いスーツの中から立ち現れる。衣服を纏うことが、裸以上に無防備な姿を曝け出すという行為になればと考えた。戦うという行為において、衣服の機能性というのは最も重要な要素になる。それは、古代も現代も同じだ。

そして、今日の大量生産におけるデザインの評価軸もまたこの機能性という要素が重要な価値となる。私は、本来の衣服の意味を真逆にし、機能性を排除し、装飾的なものにしてしまうことで、現代の大きな流れに対する抗いを衣服によって表現しようと考えた。

中里唯馬