WORKS / COLLECTION

COUTURE AUTUMN/WINTER 2021

[EVOKE]
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On 7 July 2021, YUIMA NAKAZATO presented its newest couture collection "EVOKE'' at Haute Couture Week in Paris. The celebratory collection marks the brand's 10th couture collection shown at Haute Couture Week as a guest member. The presentation this time is a combination of three different elements: a physical runway show held at Osanbashi Pier in Yokohama, Japan; a film presentation of the show premiered at the official online platform of Haute Couture Week; and a set of editorial photos shot by the photographer Yasunari Kikuma. This collection came to fruition as a result of a close collaboration with very special guests: stylist Robbie Spencer, having worked previously with Nakazato on an editorial, marking a creative reunion after 10 years apart; and composer, pianist and activist Ryuichi Sakamoto, offering his ocean-related works for the show and video.

Our unique technology has continued to advance since last season. For this collection, Yuima Nakazato conjures the voice as a unique characteristic of individuals, focusing on creating a story centered around a non-visual sensory perception. The Biosmocking patterns are based on the frequency of the whales' voices and are poetic visualization of their unique song. The graphics of whales that are printed on leather use multiple layers of UV inkjet prints in order to give the print a braille-like tactile feeling.

The use of virgin materials in this collection has been reduced to as low as possible. 30% of the entire collection is up-cycled/repaired material, while the other materials are all natural, leaving low impact on the environment. Tradition is combined with innovation; Brewed Protein™ (synthetic protein fabric developed by Spiber.Inc.) is incorporated into Nishijin-ori, the traditional kimono textile from Kyoto, producing new fabric with a never-before-seen metallic blue shade.

Many of the looks from the collection are, like kimono, made only with square patterns provoking the form that covers all genders, body shapes and ages. Figures in Ukiyo-e became the primary source for styling with various obi-belts and layering, giving a strong sense of Japonism to the overall atmosphere.

The pre-recorded show was held at Osanbashi Pier. The main international passenger pier at the Port of Yokohama, which was designed by Foreign Office Architects (Alejandro Zaera-Polo and Farshid Moussavi), has a grand design reminiscent of the form of a whale. Four water related works by Ryuichi Sakamoto (FIREWATER, TOWARDS WATER, WHALES, and AQUA), were mixed by Senjan Jansen and played at the show, evoking the awe humanity feels to our planet Earth and suggesting a new step to the next era.

YUIMA NAKAZATOは2021年7月7日、公式ゲストデザイナーとして10度目の参加となる節目のシーズンを迎えた2021-22秋冬コレクションは、映像を通じてオートクチュール ・ウィークにて発表いたしました。TYPE-1を発展させて来た、過去のシーズンの中で使用したユニット構造を随所に織り交ぜながら、クジラの声の周波数から布に立体的な凹凸を表現できるよう前シーズンからさらなる進化をとげたBiosmockingと組み合わせるなど、独自の技術を一層発展させ、このコレクションは完成しました。

素材には、ビンテージレザーウェアを用いて、破棄されてしまうレザーをTYPE-1で組み合わせ、できる限りバージンマテリアルの使用を抑えながらアップサイクルしました。また、人工合成タンパク質繊維、ブリュード・プロテイン™を京都西陣織でテキスタイルにするなど、伝統と革新を組み合わせました。

スタイリングには、デビューコレクションをエディトリアルなどで起用してくださったスタイリスト、ロビー・スペンサーと10年の時を越えて再びコラボレーションし、ロンドンと東京のアトリエをオンラインで繋ぎながら、物理的な距離を越えて共に作り上げました。全体として着物のように長方形のみで構成されたパターンを用いながら、ジェンダーや体型、年齢など多様な身体を包み込むフォルムを、浮世絵から着想を得た帯や重ね着などを多様したスタイリングで和の世界観を表現しました。

音楽には、坂本龍一氏の『WHALES』というクジラの声を組み合わせた楽曲からインスピレーションを得て、同曲に加えて、FIREWATER, TOWARD WATER, AQUAという水にまつわる曲を組み合わせて制作していきました。海、地球、人類、環境をテーマとする空間演出と坂本龍一氏の音楽で、地球への敬意と新しい時代への歩みを表現しました。

伝統と革新を融合させた技術、素材調達とその加工、スタイリングから音楽/演出まで、こだわり抜いたYUIMA NAKAZATO 10度目のアニバーサリーコレクションとなっています。そして次なるフェーズに向けて、コレクションで使用されたアイテムをより多くの方にお求めいただける準備を進めています*。YUIMA NAKAZATOの、今後のさらなる進化をご注目ください。

* 詳細はYUIMA NAKAZATOのECサイト(https://store.yuimanakazato.com/)にてご確認ください。